1. Home
  2.  | 
  3. Contact
  4.  | Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen leerlingen

Waarom moet ik naar het praktijkonderwijs?

Omdat je liever praktisch werkt en leert. Je werkt liever met je handen, dan dat je opdrachten uit een boekje moet maken.

Wanneer kan ik naar het vmbo?
Dat kunnen we pas bepalen aan het einde van fase 1 (klas 1). We praten hier in ieder geval 2 keer per jaar met jou en je ouder(s) over.
Hoe lang zit ik op praktijkonderwijs?

Er is een wettelijke leerplicht t/m 18 jaar. In uitzonderlijke gevallen kun je tot 20 jaar op school blijven. De opleiding duurt meestal 5 à 6 jaar.

Wanneer kan ik naar het mbo?
Dat kunnen we pas bepalen, als je in fase 3 (klas 4/5) zit. We praten hier in ieder geval 2 keer per jaar met jou en je ouder(s) over. We hebben een contract met het mbo over de instap-eisen.
Wanneer ga ik stage lopen?
Eerst begin je met een interne stage en/of een korte maatschappelijke stage. Tijdens de interne stage (vanaf leerjaar 1) werk je op school door bijvoorbeeld te helpen in de keuken, het magazijn of in de winkel. Een docent kijkt mee en helpt je met het aanleren van nieuwe vaardigheden. Een maatschappelijke stage loop je bij een non-profit organisatie, vereniging of stichting. Deze stage staat in het teken van ‘iets doen voor een ander’. Als je er klaar voor bent, ga je vanaf leerjaar 3 extern stage lopen bij een organisatie of een bedrijf.
Waar kan ik mij als bedrijf aanmelden om een leuke stageplek aan te bieden?

Wij vinden het enorm fijn om goede stageplekken te hebben voor onze leerlingen. Bedrijven en organisaties kunnen zich aanmelden op deze pagina, hier staat ook alle informatie die je als bedrijf wilt weten betreffende onze stages.

Welke diploma's kan ik behalen op het praktijkonderwijs?

Leerlingen kunnen het officiële pro-diploma of een Entree-diploma halen. Lees hier meer over de diploma’s.

Daarnaast kun je erkende branchecertificaten halen voor verschillende branches. 

nog steeds vragen?

Wordt jouw vraag hier niet beantwoord? Neem dan gerust contact op met één van de locaties.

Veelgestelde vragen ouders

Is er een vertrouwenspersoon?

Ja zeker.

Wij vinden het belangrijk dat school een veilige plek is voor leerlingen en voor iedereen die binnen de school werkzaam is. Uitgebreide informatie staat op de pagina vertrouwenspersoon.

Wat is de klachtenprocedure?

Ook op onze school kan er iets misgaan. Daarom is er een klachtenregeling. Heeft u een probleem op school of loopt iets niet zoals u wilt? Neem dan eerst contact op met de mentor van uw zoon of dochter.

Als u een klacht heeft, nemen wij deze serieus. Als de mentor u niet naar tevredenheid heeft kunnen helpen, kunt u in de schoolgids van de locatie lezen wat de procedure is.

Blijkt afhandeling binnen de school niet mogelijk te zijn of is de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid, dan is er een klachtenregeling van CVO. 

Heeft u klachten die te maken hebben met de examens, overgangsbeslissingen, schorsingen en/of verwijdering en u komt er na overleg met de school niet uit, dan kunt u meer informatie over het indienen van een formele klacht, een bezwaar of een beroep teruglezen in de Regeling bezwaar en beroep leerlingen 2025

Wat is het ondersteuningsaanbod?

Naast de basisafspraken, biedt elke school extra ondersteuning. Sommige leerlingen hebben iets extra’s nodig om goed te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Daarom kijkt élke school zorgvuldig wat een leerling nodig heeft. Als extra hulp nodig is, overlegt de school met de leerling en ouders/verzorgers wat de beste ondersteuning is en wie daarbij kan helpen. 

Het ondersteuningsaanbod per locatie staat in de schoolprofielen onder de linkjes:

Ondersteuning Accent Capelle
Ondersteuning Accent Centrum
Ondersteuning Accent Delfshaven
Ondersteuning Accent Hoogvliet

Wat is het hoorrecht voor leerlingen?

Jaarlijks wordt het bredere ondersteuningsaanbod met de leerlingen besproken. De uitkomst hiervan wordt meegenomen in de jaarlijkse evaluatie van het ondersteuningsaanbod van de school.

Veelgestelde vragen algemeen

Wat is een mentor?

Iedere klas heeft een mentor. De mentor coacht alle leerlingen uit de klas en houdt contact met je ouders/verzorgers. Tijdens je eerste schooljaar zie je hem veel. Je voert verschillende gesprekken met je mentor, maar je mentor geeft ook de algemene vakken zoals rekenen en Nederlands. Hij is dus je vaste leerkracht. Daarnaast heb je ook vakdocenten die vak- en praktijklessen geven, zoals bijvoorbeeld: koken, techniek en gymnastiek.

Wat is een ontwikkelperspectiefplan (OPP)?

Iedere leerling leert op onze scholen op zijn of haar eigen tempo en niveau. Elk jaar stelt een leerling samen met de mentor en ouders/verzorgers leerdoelen op. Deze leerdoelen worden vastgelegd in het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).