1. Home
  2.  | 
  3. Capelle
  4.  | Krijgt het Accent Praktijkonderwijs weer het predicaat Excellente School?

Krijgt het Accent Praktijkonderwijs weer het predicaat Excellente School?

1 november 2019

Foto: Leerlingen vertellen aan twee juryleden over hun zelfgebakken cupcakes

Cupcakes uitdelen, bingo, een autowasstraat en een restaurant: het Accent Praktijkonderwijs heeft een speciale rol in de Capelse wijk Schollevaar. Het levert misschien een predicaat Excellente School op. Gisteren kwam een jury van de onderwijsinspectie langs op de school.

,,Waar loop jij stage?’’, vraagt jurylid Bart Engbers aan een van de leerlingen van het Accent Praktijkonderwijs. ,,Bij een garagebedrijf’’, antwoordt Joep (16). Banden wisselen, dingen repareren, het werk bevalt hem goed. Sterker nog: hij wilde altijd al automonteur worden. Bij de autowasstraat van de school kon hij al oefenen. ,,Heeft de school toen geholpen om een plekje te vinden?’’, vraagt een jurylid. Joep knikt. ,,Ik heb gesprekken gevoerd met mijn mentor. Hierna wil ik ook de opleiding tot automonteur doen.’’

De leerlingen vertellen aan de jury van de onderwijsinspectie wat ze op hun school in Schollevaar allemaal doen en leren. ,,Tijdens de kerst hebben we kerstkaarten gemaakt met lieve berichten. En met groetjes van onze klas. Die hebben we toen uitgedeeld in het winkelcentrum’’, vertelt Jennifer (15). ,,In het lunchcafé van onze school heb ik geleerd hoe je bestek moet neerleggen en bijvoorbeeld hoe je het beste een bestelling kan opnemen’’, vertelt Yue-Anne (16).

Onderscheiden
Het is allemaal onderdeel van het ‘levensecht leren’, waar de school flink op inzet. ,,Daarmee willen we ons onderscheiden’’, vertelt directeur Erik Roth. Net als met de samenwerking met de wijk. Drie jaar geleden kreeg de school ook al het predicaat Excellente School van de Inspectie van het Onderwijs. Alleen goede scholen komen hiervoor in aanmerking. Om het predicaat te krijgen, moeten ze excelleren met een specifiek profiel.

De buurt kan kleine klusjes aanvragen, vertelt Roth. ,,Als mensen hun tuin willen laten doen, als een muurtje geverfd moet worden of een schutting moet worden afgebroken. Dingen doen voor mensen in de wijk vergroot de wereld van de leerlingen. Het is de bedoeling dat ze de vaardigheden die ze daar leren, ook kunnen inzetten in hun latere werk.’’ Zoals in het restaurant in de school, dat op woensdag open is voor de lunch en op donderdag voor een diner. ,,Daar kunnen leerlingen leren koken of bedienen. Niet doen alsof, maar gewoon in het echie.’’

Cupcakes
Leerlingen uit de eerste klas staan intussen buiten klaar om cupcakes op grote dienbladen uit te delen. ,,Wij gaan naar oude mensen in de flat hierachter. Voor ons project eenzaamheid’’, legt Meike (13) uit. Ze hebben de cakejes zelf gebakken en in zakjes gedaan. ,,Zodat ze zich fijn voelen en om mensen blij te maken.’’

En wat is de indruk van de jury? ,,Fantastisch’’, zegt Engbers. ,,Ze maken waar wat ze zeggen op papier.’’ Of de school ook het predicaat krijgt, kan hij nog niet zeggen. Dat krijgt de school op 20 januari te horen.

Bron: Tekst: AD, Kim Visbeen. Foto: Jan Kok | Boomerang Fotografie