Home | Capelle | Themadag ‘VRIJE TIJD’

Themadag ‘VRIJE TIJD’

24 mei 2019

4x Per jaar wordt er voor de leerlingen uit de bovenbouw (de klassen 4, 5 en 6) een themadag georganiseerd. Op zo’n dag volgen de leerlingen drie verschillende  activiteiten binnen één van de volgende thema’s: Wonen, Werken, Burgerschap en Vrije Tijd. Vrijdag 24 mei jongstleden was de dag van het thema ‘Vrije Tijd’.

De activiteiten die binnen dit thema door de leerlingen gekozen konden worden waren:

  • Survival in Outdoor Valley
  • Fotografie
  • Uiterlijke Verzorging
  • Bouwpakketjes in elkaar zetten
  • ‘Creatief met dimensies’
  • Museumbezoek
  • Fitness
  • Crea


Survival in Outdoor Valley
Onder leiding van dhr. Verhulst, mevr. Schoneveld en mevr. de Bes, gingen 12 leerlingen uit klas 4 en 5 survivallen bij Outdoor Valley. Ook kwam mevr. Bijlsma kijken en uiteindelijk meedoen. We startten met het maken van 2 vlotten, daarmee moesten we het kanaal overvaren. Samenwerken was dus erg belangrijk. Iedereen kwam droog maar wel met natte voeten naar de overkant. Vervolgens werden we uitgedaagd met verschillende hindernissen met en zonder modder. Ook hier was samenwerking erg belangrijk. We zijn enorm trots op deze groep leerlingen die om en met elkaar dubbel hebben gelegen van het lachen, maar elkaar ook te hulp schoten wanneer er weer iemand kopje onder ging in de modder. Ook werden er grenzen verlegd door aanmoediging, tips en een uitgestoken hand. Outdoor Valley was een groot succes!

Fotografie
Mevr. Herrebout fotografeert in haar vrije tijd veel. Dit wilde ze met het thema “vrije tijd” extra benadrukken. De leerlingen moesten een thema kiezen wat ze wilde fotograferen met hun mobiel. Thema’s waren vooral bloemen omdat deze mooi in bloei staan. Ze hebben leren spelen met hun camera (scherpte, diepte etc.) en daar zijn mooie resultaten uit gekomen.

Fitness
Onder leiding van dhr. Boer zijn verschillende groepen leerlingen naar Basic Fit gegaan om te werken aan individuele doelen. De leerlingen hebben gewerkt aan crosstraining, wandelen of rennen op de loopband, fietsen, roeien of gewichtheffen. Het was een erg leuke en positieve dag met leerlingen die heel enthousiast waren en zin hadden om te werken aan de individuele doelen.

Bouwpakketjes in elkaar zetten
Onder leiding van dhr. Van Der Spoel zijn er vandaag bouwpakketjes in elkaar gezet, diamond painting en is er muurdecoratie gemaakt.

Creatief met Dimensies
De leerlingen hebben vandaag uitleg gekregen over de drie dimensies. Wat leerlingen zich niet realiseren is dat een schilderij of foto eigenlijk een illusie is. Want op een plat vlak wordt ruimte gesuggereerd.

Vervolgens krijgen de leerlingen stroken metaal van 400 x 8 x 1 millimeter. Aan de hand van deze stroken gaan we eigenlijk een tekening maken. Dit is in de tweede dimensie.

De derde dimensie gaan we metaal vouwen, knippen, puntlassen of torderen komt het materiaal los van het platte vlak en gaan we dus van 2D naar 3D, zonder dat de leerlingen dit echt door hebben.

De leerlingen hebben spelenderwijs geleerd dat ze van de tweede dimensie naar de derde dimensie gaan en dat dit dus ook echt zichtbaar is. Door dat het los komt van het materiaal ontstaat er dus een echt object. Door de letters van jouw naam te maken en ze daarna ruimtelijk te rangschikken ontstaat dus jouw naam 3D.

Hierin hebben de leerlingen niet alleen hun naam geschreven maar ook de technische taal van metaal leren kennen. Het was een erg leuke dag en zeker omdat er veel meisjes waren die dit gekozen hebben. Zo zie je maar weer dat metaal niet alleen voor jongens is, maar ook voor meisjes.

Uiterlijke Verzorging
Bij uiterlijke verzorging zijn de leerlingen aan de slag gegaan met henna, haar verzorging, hand verzorging en nepnagels. Henna is een rode kleurstof die wordt gebruikt voor het verven van nagels, handpalmen en haar. Deze vorm van lichaamsversiering komt vooral voor in Arabische culturen.

Het was erg gezellig en de leerlingen hebben leuke figuren met henna gemaakt op armen en handen. De sfeer was goed en zelfs de jongens hebben nog mee gedaan met bijvoorbeeld een masker op hun gezicht doen.