Home | Capelle | Praktijkonderwijs: scholieren bezorgen gezonde lunch bij basisscholen

Praktijkonderwijs: scholieren bezorgen gezonde lunch bij basisscholen

14 maart 2019

Docent Renee van der Spoel bedenkt het ene na het andere project om zijn leerlingen klaar te stomen voor de maatschappij.

 

Volgens Renee van der Spoel, docent op het Accent Praktijkonderwijs in Capelle aan den IJssel, hebben zijn leerlingen er veel meer aan als ze met hun voeten in de klei staan. Zo stoom je ze klaar voor de maatschappij. Een bakfiets gaat daarbij helpen, denkt hij.

Midden in de woonwijk Schollevaar staat het gebouw van het Accent Praktijkonderwijs. Een school waar leerlingen naartoe gaan met een laag IQ. De opleidingen zijn er vooral praktisch ingestoken. Er wordt gekookt, met hout en metaal gewerkt en geleerd hoe je in een winkel moet werken.

Er is zelfs een restaurant waar de leerlingen zelf koken en maaltijden serveren aan de gasten. Docent Van der Spoel gaat telkens een stapje verder. Zijn nieuwste plan is de aanschaf van een bakfiets. ,”Er wordt weleens minderwaardig gedaan over deze school. Die ‘debielenschool’ zeggen ze dan. Maar ik ben trots op de leerlingen. Je moet ze niet in een verdomhoekje stoppen. Je moet ze leren hoe het er in de echte wereld aan toe gaat zodat ze mee kunnen draaien in de maatschappij.”

Dat gebeurt al. Leerlingen helpen mensen in de wijk met klusjes. Ze helpen met verhuizen, komen er schoonmaken of knappen de tuin op. Een win-winsituatie, vindt Van der Spoel. De scholieren, die ook vakken als aardrijkskunde en wiskunde volgen, leren ervan en de wijk wordt meer bij de school betrokken.

Houding
“Ze moeten ook stage lopen, maar daar doen ze het niet altijd goed. Ze krijgen kritiek waar ze niet mee om kunnen gaan, of hebben nog moeite met hun houding en afspraken nakomen. Dan helpt het als ze op kleine schaal dichtbij school leren hoe het moet.”

De bakfiets wordt zo’n volgend traject. Van der Spoel diende zijn plan in bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Die richtte het fonds Denk en Doe mee op om initiatieven van inwoners te ondersteunen. Er ligt vijf miljoen euro klaar om aan ideeën van Capellenaren te besteden.

De bakfiets van het Accent Praktijkonderwijs, goed voor 2500 euro, werd al goedgekeurd. ,,Het was eerst mijn idee om met die bakfiets ontbijtjes rond te brengen op scholen. Die zouden dan bedoeld zijn voor kinderen die thuis geen ontbijt krijgen omdat daar geen geld voor is of omdat het niet voor ze wordt gemaakt. Ik zie dat terug bij mijn eigen leerlingen. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat een kind thuis goed te eten krijgt.”

Het is helemaal niet vanzelf­spre­kend dat een kind thuis goed te eten krijgt
Maar ontbijtjes in klassen rondbrengen, dat vond de docent toch lastig. Als het ene kind wel iets krijgt en het andere niet, leidt dat tot plagerijen. Het nieuwe plan: een gezonde lunch brengen naar basisscholen voor de kinderen die overblijven.

De scholen en kinderen hoeven er niets voor te betalen. De lunch zal bestaan uit tarwebroodjes (‘op onze school eten we geen witbrood’), een stuk fruit en melk. In sommige gevallen zoete melkdrankjes, maar dan zonder suiker. Van der Spoel leert zijn kinderen wat gezond is en wat niet en dat het belangrijk is om genoeg te bewegen. ,”De meeste kinderen hier hebben behoorlijke rugzakjes. Ze hebben een IQ tussen de 55 en 80, gecombineerd met problemen. Wat voor problemen? Geef het maar een naam. Ouders hebben weinig geld of andere zorgen. Er is veel verborgen armoede. En als er van alles speelt in de thuissituatie wordt er echt geen aandacht besteed aan gezonde voeding. Wij organiseren vier keer per jaar een ontbijt op school. Dan zie je kinderen die alsnog niet eten. Dan stellen we vragen. Waarom niet? Is er thuis niks te eten? Is het haast?”


Besef

Door de gezonde lunches te bereiden en rond te brengen met de bakfiets hoopt Van der Spoel dat zowel zijn eigen leerlingen als die van de basisscholen beter beseffen dat goed eten van groot belang is.

Hij barst zelf van het enthousiasme. Dat probeert hij altijd over te brengen. ,”Bij sommige leerlingen is de houding en hun manier van opstellen een probleem, maar ik geloof er in dat als je zelf enthousiast bent dat overslaat. Deze kinderen blijven er altijd en zij hebben ook hun eigen passies. Wij doen er alles aan dat zij hun dromen na kunnen jagen. Het is belangrijk dat we ze niet buiten de maatschappij plaatsen.”

Foto Renee van der Spoel: © Jan Kok | Boomerang Fotografie
Tekst: Salwa van der Gaag