1. Home
  2.  | 
  3. Capelle
  4.  | Themadag Burgerschap

Themadag Burgerschap

5 maart 2021

Op vrijdag 5 maart 2021 was de derde themadag in het schooljaar 2020-2021 voor de klassen 4, 5 en 6. Dit keer ging de themadag over Burgerschap. Op die dag werden de volgende thema’s behandeld:

Milieu en duurzaamheid
De nadruk tijdens de les milieu en duurzaamheid lag deze keer vooral op hoe bijzonder onze aarde is.Als leidraad werden vragen besproken zoals: Heeft de aarde de mens nodig?Heeft de mens de aarde nodig?Wat doet de mens met de aarde?Wat zijn de gevolgen? / Wat is het probleem? (Afval, vervuiling, dierenleed.) Kan het ook anders?
Er ontstonden interessante filosofische gesprekjes. Zelfs het vraagstuk over de kip en het ei stak onverwachts de kop op.

Justitie en recht
Wat doet het OM (Openbaar Ministerie) en wat doet een officier van justitie. En waarom is er rechtspraak. Er zijn verschillende soorten recht; wat zijn de verschillen? (bestuursrecht, civiel recht, strafrecht en kantonrecht).

Drugs en alcohol
Bij de les over middelengebruik hebben de leerlingengeleerd wat de effecten, risico’s en gevaren zijn van alcohol en verschillende drugssoorten. Het was een hele leerzame en actieve middag! De leerlingen hebben een quiz gespeeld en uitleg gekregen over de effecten, risico’s en gevaren van bijvoorbeeld lachgas en blowen. Alle leerlingen hebben zich voor 100% ingezet tijdens de les en hebben een bewijs ontvangen.

Seksuele voorlichting
De leerlingen zijn in de les verdeeld in twee teams. De teams konden tegen elkaar strijden om te kijken wat ze nog wisten uit de lessen seksuele voorlichting die ze in de voorgaande jaren gehad hebben.
De onderwerpen die de revue gepasseerd hebben zijn: de werking van het voorplantingsorgaan, zwangerschap, voorbehoedsmiddelen, SOA’s. De leerlingen begonnen eerst een beetje onwennig, maar algauw wilden ze het winnen van het andere team.
De serieuze onderwerpen zijn hiervoor met een vleugje humor besproken. Wat de inzet van de leerlingen betreft: TOP!Het is geen makkelijk onderwerp om over te praten en toch hebben ze zich kwetsbaar en open opgesteld.

Ziekenhuisschip MercyShips
Deze les werd verzorgd door een gastdocent. Zij heeft zelf ook als vrijwilligster op het schip
gewerkt. MercyShipsis een ziekenhuisschip dat bemand wordt door vrijwilligers die de armste landen van de wereld helpen door medische hulp te bieden in Afrika. Door de jaren heen heeft MercyShipsmeer dan 2 miljoen mensen in ontwikkelingslanden ( grotendeels in Afrika) geholpen met medische operaties en ontwikkelingsprojecten. MercyShipsis in 2015 begonnen met de bouw van een nieuw ziekenhuisschip, de Global Mercy. Verwacht wordt dat de bouw 2021 klaar zal zijn. Het schip wordt 174 meter lang, 28,6 meter breed, 12 deksmet 6 operatiekamers en 199 bedden voor patiënten. Het ziekenhuis wordt uiteraard uitgerust met de nieuwste medische apparatuur om hoge kwaliteit zorg te geven aan de patiënten. Daarnaast zullen er meer ruimtes zijn voor het trainen van chirurgen en andere medische professionals zoals verpleegkundigen en anesthesisten. Op het schip kunnen ruim 600 bemanningsleden wonen.

Veel mensen werken als vrijwilliger op het schip. En varen minimaal een jaar mee.
De leerlingen waren zeer onder de indruk. En velen hadden nog nooit van deze organisatie gehoord. Het waren leuke interactieve lessen met leuke filmpjes en foto’s. En aan het einde van de les kregen ze ook een VR-bril (Virtual Reality) op. Dit was een super leuke belevenis. Een enkele leerling gaf aan ooit mee te willen varen als vrijwilliger op het schip. Het was een geslaagde les. En aan het einde kregen alle leerlingen een bewijs van deelname.

Omgaan met geld
Tijdens de Themadag Burgerschap is er ook gesproken over het op een verstandige manier omgaan met geld. Vanuit De Jonge Krijger kwam een jongerencoach vertellen over de mogelijkheden, maar vooral ook de risico`s van apps als Klarnaen Afterpay. Ook het afsluiten van en de voorwaarden van leningen heeft aandacht gekregen. Wat goed om te merken dat veel leerlingen beseffen dat ze pas een euro kunnen uitgeven als ze hem in hun zak hebben zitten.
Tot slot konden de leerlingen een boodschappenpakket winnen door de juiste prijs te raden. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen een pakket van een huismerk en een pakket van een A-merk. Interessant om zulke prijsverschillen inzichtelijk gemaakt te zien worden! Leerlingen waren enthousiast en namen op een positieve manier deel aan de les.

De leerlingen van fase 3 mochten 2 keuzes maken uit bovenstaande onderwerpen. De leerlingen vonden het interessant en hebben er veel van geleerd. We hoorden veel positieve geluiden van de leerlingen. Het was een geslaagde dag! En aan het eind van de dag ontvangen de leerlingen een bewijs voor hun portfolio!